arrow

Social Tip!

Het belang van merkidentiteit in jouw social media strategie

Veel bedrijven weten niet zo goed waar ze moeten beginnen als het gaat om een social media strategie. Vaak is er wel wat kennis vanuit privé over wat social media nu precies inhoudt, maar om nou vakantiefoto’s te posten op de bedrijfspagina, is ook zo wat.

Het lijkt voor veel bedrijven logisch om maar gewoon iets te doen. Ze kloten aan met uitgekauwde posts zoals winacties en feestdagencampagnes—strategieën die allang hun effect hebben verloren. Zelfs als je een leuk of bekend bedrijf bent, betekent dat nog niet dat je op social media automatisch succes hebt. Niemand die op social media zit, wil kijken naar oppervlakkige content van een bedrijf.

Social media gebruik

Social media is in de eerste plaats ontstaan als een platform voor mensen om met elkaar verbonden te blijven en dus niet als een platform voor bedrijven om hun producten en diensten te verkopen. Het echte succes van social media is dan ook geworteld in de authentieke, persoonlijke interacties.

Toen social media hun weg vonden naar de commerciële wereld, begonnen bedrijven zich te realiseren dat het een waardevol kanaal kon zijn om hun merk te promoten. Maar hier schuilt meteen de valkuil: veel bedrijven snappen de essentie van social media niet en gebruiken het als reclamebord.

Geen klanten maar vrienden

Een échte vriend ken je door en door, en voor zo'n vriend heb je alles over. Als diegene iets plaats op social media dan ben je er als de kippen bij om het te liken. Zélfs als je die content een keertje niet echt leuk vindt, steun je ze.

Als bedrijf zijnde wil je zo’n zelfde band met je klant ontwikkelen. Je wil betrouwbaar zijn en ze vermaken wanneer ze zich vervelen. Zoiets kan je alleen opbouwen door te laten zien wie je bent, en niet door zomaar wat te doen.

Merkidentiteit als uitvalsbasis

Social media is een prachtige plek om je merk tot leven te brengen. Je kunt het gebruiken om je klanten te laten zien wie je bent. Een merkidentiteit is daarvoor cruciaal en zou moeten gelden als de uitvalsbasis.

Een sterke merkidentiteit zorgt ervoor dat je opvalt in de massa en een blijvende indruk maakt. Je wil als bedrijf zijnde ‘top of mind’ worden. Dat wil zeggen dat je het eerste bent waar mensen aan denken als ze een bepaald product of dienst nodig hebben. Het creëren van een merkidentiteit is dus eigenlijk de basis van een social media strategie.

Hoe merkidentiteit creëren?

Het kan behoorlijk lastig voor een bedrijf zijn om merkidentiteit te creëren. Een paar uitgangspunten waar je rekening mee kunt houden zijn:

Zorg voor consistentie en herkenbaarheid

Consistentie van je merkidentiteit op social media is cruciaal. De Tone of voice en de boodschap zouden in al je posts hetzelfde moeten zijn. Consistentie helpt je merk herkenbaar te maken en versterkt je identiteit. Wanneer mensen je content zien, moeten ze meteen weten dat het van jouw merk afkomstig is.

Engage op een natuurlijke manier

Het is belangrijk om je doelgroep aan te spreken op een manier die als persoonlijk wordt ervaren. Interactie op social media moet authentiek en oprecht zijn. Beantwoord vragen, reageer op opmerkingen, en toon waardering voor feedback. Door persoonlijk en betrokken te reageren, versterk je de relatie met je doelgroep en bouw je een community rondom je merk. Ze leren je dan écht kennen.

Probeer niet te verkopen

Zorg ervoor dat de doelgroep weet dat jouw merk ze in de behoefte kan voorzien, maar duw het niet door hun strot. Een vriend die altijd geld aan je moet verdienen, is geen leuke vriend. Als bedrijf zijnde val je dan ook snel door de mand als het je puur om omzet gaat.

Vraag hulp aan experts

Het kan knap lastig zijn om je merkidentiteit vorm te geven en uit te dragen. Overweeg daarom om hulp in te schakelen van branding- en communicatieprofessionals. Zij hebben de kennis en ervaring om je merk écht tot leven te brengen en te zorgen dat je bedrijf opvalt. Zij kunnen je helpen om ervoor te zorgen dat de social media strategie ook echt impact heeft.

Conclusie

Het creëren van een sterke merkidentiteit op social media is geen eitje, maar wel heel belangrijk! Door te investeren in je merkidentiteit laat je zien wie je écht bent en onderscheid je je van de concurrentie. Een merkidentiteit is dus niet alleen een huisstijl, maar het DNA van je communicatiestrategie. Je bouwt een (h)echte relatie op met je doelgroep. Loop je vast? Vraag dan gerust hulp aan experts. Met hun kennis en ervaring krijg je je merk écht op de kaart en maak je social media strategisch sterker. Laat je merk knallen!